Selv om våren ennå er noen måneder unna, er hageeiere i Oslo-området i full gang med å fylle entreprenørenes ordrebøker for sesongen. – Planlegg hage-prosjektene nå! Om man ønsker seg en mur, en platting eller en pergola nå i år, må man bestille raskt, sier Fransisco Bakken i Bakken Service. 

Han har jobbet som steinlegger, snekker og anleggsgartner i mange år og vet hva han har i vente. Våren er høysesong for oppgradering av hager og uteområder. Det betyr travle dager for ham og kollegene hans. Han har ansatt flere medarbeidere, og enda noen til er på vei, for å møte en stadig økende etterspørsel. 

– Det er kjempegøy at vi får så mange henvendelser! Det er tydelig at folk er i ferd med å våkne etter vinterdvalen og vil ha hjelp med uteområdene sine. Vi er på befaringer og sender ut tilbud så og si hele tiden, men det betyr også at ordrebøkene våre raskt fylles opp …

Ting tar tid.

Bakken forteller at mange i bransjen er i samme situasjon. Selv store firmaer har sluttet å ta imot bestillinger for 2022. 

– Å lage et nytt uteområde kan være omfattende. Det innebærer planlegging og forberedelser. Vi må allokere mannskap, maskiner og materiell. Det er mange involverte. Derfor er det heller ikke så mange oppdrag som skal til, før man er fullbooket gjennom hele sesongen, sier Bakken. 

Han forteller at Bakken Service ennå har noe ledig kapasitet, men håper at folk som virkelig vil ha noe gjort nå i år, tar kontakt så raskt som mulig. 

– Ennå har vi mulighet til å påta oss flere oppdrag, men da er det viktig at folk ikke venter til april eller mai, før de begynner å tenke seg om. De må planlegge hageprosjektene nå!  

Lengre leveringstid.

En annen grunn til at det kan være lurt å være ekstra tidlig ute i år, er konsekvensene korona-pandemien har hatt for enkelte produsenter av byggematerialer. Bedrifter i inn- og utland har måttet foreta permitteringer eller har hatt redusert bemanning på grunn av karantenerestriksjoner. Produksjonen har sakket akterut og fraktarbeidet er preget av usikkerhet, forklarer Bakken. 

-Vi i bransjen opplever at det er mange materialer som det nå er veldig lang leveringstid på. Om en leverandør sier 5 uker, kan det fort bli 10. Det betyr at om man planlegger et hage-prosjekt og vil ha det ferdig til sommeren, nytter det ikke å bestille varer i mai, sier han.

Se hvordan Bakken Service forvandlet en gammel hage i Ski
og bygget skifermur i bratt terreng på Sogn.

Granitt blir dyrere.

Bakken nevner granitt som eksempel. Steinsorten er et populært materiale i Norske hjem og hager, og blokkene er mye brukt til murer, som kantstein og i oppkjørsler. Nå har den blitt både dyrere og vanskeligere å få tak i. 

– Mye av granitten som har vært brukt i Norge de senere årene, har kommet fra Kina. Problemet nå er kapasitet og kostnader på containertransport. I Norge har ikke produsentene av Norsk granitt klart å øke kapasiteten for å møte den økte etterspørselen. Norge og Kina har alltid konkurrert på granitt. Nå skal plutselig 90 prosent av markedet dekkes av norske varer, sier Bakken. Det er i utgangspunktet bra at det dreies mot norsk stein, men det har skapt lenger leveringstid på kort sikt. 

Han forklarer at det finnes alternativer til granitt, men at både granitt-imitasjoner og betong er kunstig produserte materialer og derfor har et langt høyere klimaavtrykk. Enkelte velger også å bytte ut granitten med norsk skifer og det er et veldig godt alternativ. Skifer er et av Bakkens favoritt materialer og noe han mer enn gjerne bistår kundene sine med.

Tomt for tre. 

Bakken Service ufører ofte snekkerarbeid for oppdragsgiverne sine, både inne og utendørs, og Bakken erfarer at også trevarer kan være utfordrende å få tak i. 

– En rekke spesialprodukter er det lang leveringstid på nå. Folk ønsker gjerne et bestemt materiale, en bestemt tresort eller en spesiell finish. Det kan ta tid å få tak i. Stadig flere er også opptatt av at materialene skal være produsert på en sunn og god måte, som ikke er skadelig for miljøet, men om man ikke har bestilt i god tid, har man ikke de samme valgmulighetene lenger. Det er ofte tomt i hyllene hos varehandlene. 

Planlegg hage-prosjektene nå!

I løpet av korona-pandemien har så mange som 1 av 4 nordmenn brukt tiden til å pusse opp i husene sine. Det viser en undersøkelse som ble utført av Norstatt høsten 2021, på vegne av forsikringsselskapet Frende. I samme undersøkelse kommer det frem at hele 15 prosent av oss investerte penger i uteområdene våre og seks prosent i hytta. 

Bakken ser ikke for seg at denne oppgraderings-iveren skal avta med det første, men han har en tydelig oppfordring: 

– Planlegg hage-prosjektene nå! Og være ute i god tid!